چند حقيقت شگفت انگيز درباره واكنش هاي غير ارادي بدن انسان

۸۳ بازديد

- كنجكاوي عملكردي خودكار است كه شانس برخورداري از يك زندگي طولاني و شاد را بالا مي بردعصب شناسان معتقدند كسانيكه از حس كنجكاوي زيادي برخوردارند به يادگيري چيزهاي جديد، حتي در سنين بالا، ادامه مي دهند، عمر طولاني تري دارند و از زندگي شادتري برخوردارند چون با استفاده از هورمون ها، به مغز خود توان دوباره اي مي دهند.
- خاطرات دستشويي رفتن مان باعث مي شود بخواهيم زير دوش ادرار كنيمشنيدن صداي جريان آب در بسياري از آدم ها ممكن است ميل به دستشويي رفتن به وجود آورد. به عقيده ي دانشمندان اين واكنشي غير اراديست كه در دوران كودكي آن را كسب كرده ايم. صداي فرآيند دستشويي كردن و همينطور صداي آب هنگام شستن دست ها در خاطر بچه ها ثبت مي شود. در حمام هم افراد به خاطر گرماي آب ميل به ادرار كردن پيدا مي كنند.
- مغز به احساسات ديگران «دچار» مي شود و آن ها را احساسات خودش تلقي مي كند
به نوزادان دقت كنيد: وقتي پدر يا مادرشان ناراحت باشد، نوزادان هم متوجه مي شوند و شروع به گريه كردن مي كنند، با وجود اينكه دليل آن را نمي دانند. علت اين مسأله سرايت هيجاني است. به همين خاطر است كه ما به كساني جذب مي شويم كه شاد هستند. گرچه خود لزوماً دليلي براي داشتن اين احساس نداريم


- همه ي نوزادان با دهان باز زير آب شنا مي كنند
همه نوزادان ۳ تا ۶ ماهه وقتي به زير آب مي روند در واكنشي غير ارادي نفس خود را حبس مي كنند. علاوه بر اين، به طور غريزي شروع به حركت مي كنند. اگر آب وارد دهان شان شود، تارهاي صورتي و اپيگلوت آن ها بسته مي شوند و به اين ترتيب از ورود آب به درون ريه ها جلوگيري مي شود. نوزادان بالاي ۶ ماه اين توانايي ها را از دست مي دهند و بايد شنا كردن را از ابتدا ياد بگيرند، به طوري كه انگار هرگز قبل از آن شنا بلد نبوده اند.
- بسته به علت گريه، تركيب مواد اشك تغيير مي كندوقتي از روي احساس گريه مي كنيم، اشك هاي ما حاوي هورمون هاي مخصوصي هستند كه به بدن كمك مي كنند سريع تر از پس اضطراب برآيد و حس درد را كاهش مي دهند.
- تنبلي يك مكانيزم دفاعي است كه توسط طبيعت طراحي شدهبعضي دانشمندان معتقدند تنبلي نه يك عادت بد، بلكه نوعي شورش درونيست كه در آن بدن سعي مي كند خود را از موقعيت اضطراب آوري حفظ كند كه به نوعي او را محدود مي سازد.
- اگر مدت زيادي را در تاريكي بگذرانيد، چشم هايتان شروع به ديدن توده هاي نوراني غير عادي اي مي كند
اين واكنش غير ارادي براي فضانوردان و طرفداران مديتيشن بسيار آشنا است و به آن «سينماي زنداني» گفته مي شود. به گفته ي دانشمندان، اين بارقه هاي نور مي توانند تغيير رنگ دهند و به اشكال مختلفي درآيند. علت ظاهر شدن اين توده هاي نوراني در تاريكي، تنش رواني، قوي بودن ميدان هاي مغناطيسي و مواد شيميايي است و آن ها حتي مي توانند چشم ها را تحت تأثير قرار دهند. 

- كارهاي نيمه تمام مغز را اشغال مي كنند و آن را در حالتي شبيه به مديتيشن قرار مي دهند در اين حالت مغز با حذف تمامي افكار غير ضروري، براي كار نيمه تمام جا باز مي كند و فضاي خود را به آن اختصاص مي دهد و سعي مي كند متوجه شود چه كاري بايد به پايان برسد. در اينصورت ممكن است كار جديدي كه شروع كرده ايد درست جلوي چشمان تان باشد اما مغز نتواند به طور كامل بر روي آن تمركز كند.

- به محض فرو بردن صورت خود در آب خنك، ضربان قلب پايين مي آيدعلت اين مسأله واكنش شيرجه است: به محض اينكه صورت تان با آب خنك تماس پيدا مي كند، بدن شما وارد حالت متفاوتي از مصرف انرژي مي شود. در اين حالت، بدن با اين تصور كه فرد خود را براي شيرجه زدن آماده مي كند، مقاومت خود را در برابر فشار بالا مي برد و مصرف اكسيژن را كاهش مي دهدلازم به ذكر است كه شيرجه ي سريع به داخل آب سرد روشي است مؤثر براي كمك به توقف تپش قلب در عرض يك دقيقه و در صورت ابتلا به ميگرن مي تواند سردرد را تسكين بخشد.
- اضطراب، كنترل مردمك چشم را براي مغز سخت مي كند
- آدم ها سرخ مي شوند تا ديگران را دستپاچه كنند
به ادعاي دانشمندان اين واكنش غير ارادي فقط در انسان ها وجود دارد و راهي است براي ابراز پشيماني، به همين دليل ممكن است غريزه اي اجتماعي محسوب شود. وقتي متوجه سرخ شدن كسي مي شويم، دستپاچه مي شويم كه بايد چه كنيم و سعي مي كنيم در موقعيت پيش آمده يا نقش فرد در آن تجديد نظر كنيم
- سيخ شدن موهاي بدن نشانه ي يك تغيير احساسي ناگهاني است
- هنگام حركت دادن سر يا بدن چشم ها مي توانند يكجا ثابت بمانند

- نگاه كردن به خورشيد باعث عطسه مي شوداز هر چهار نفر يكي هنگام نگاه كردن به نور شديد خورشيد عطسه مي كند. دانشمندان هنوز به لزوم اين واكنش پي نبرده اند اما مي دانند كه اين ويژگي از والدين به ارث مي رسد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.